کول چاه را در این پست میخواهیم بررسی نماییم؛ مطلب نخست باید گفت کول های سیمانی ابعاد و نوع های متفاوتی دارد ؛ در زیر می خواهیم به تعدادی از سوالات مهم شما پیرامون انواع کول سیمانی به همراه نحوه تولید و قیمت ها پاسخ نماییم.

ویدیو معرفی انواع کول چاه و نحوه کول گذاری

مشاوره رایگان 09121459864

آیا کول سیمانی حتماً باید مسلح شده با تسمه فلزی و میله گرد حرارتی باشد؟

از آنجایی که استفاده از انواع کول سیمانی در چاه به علت مقاوم تر شدن چاه می باشد؛ باید از کول های مقاوم نیز استفاده شود. قسمتی از این مقاومت با عیار سیمان بالا تامین می گردد و در کنار آن باید از میلگرد حرارتی سایز ۶ و یا ۸ و یا حداقل دو عدد تسمه فلزی استفاده نمود؛ زیرا در مواقعی که چاه ریزش میکند یا ساختمان نشست دارد و یا زلزله ای رخ می دهد مسلح بودن کول سیمانی با موارد فوق سبب می شود تا شکل اولیه و ظاهری کول چاه تغییری نداشته باشد و به همان شکل اولیه که به صورت دایره ویا بیضی می باشد در سر جای خود مقاوم باشد.

مشاوره رایگان 09121459864

کول سیمانی با چه وسیله ای ارسال می شود؟

برای تهران و کرج ؛ تمامی ارسال ها با خاور صورت میگیرد؛ از انواع کول چاه در سایزهای کوچک مانند کول میله ۶۰ و کول میله ۷۰ و کول انباری ۹۰ هر خاور می تواند ۲۰ متر جابجا نماید؛ از آن جایی که هزینه ارسال با خاور مقرون به صرفه بوده و از طرفی متراژ قابل توجهی را جابجا میکند؛ ارسال در تهران و کرج با خاور انجام می پذیرد. اگر متراژ کمتر از ۲۰ متر بود با نیسان انجام میشود و اگر برای شهرستان باشد با کامیون تک یا تریلی جابجا می گردد.

مشاوره رایگان 09121459864

کول میله ای (گرد) چیست و چه کاربردی دارد؟

کول میله ای به شکل دایره ای است ؛ از مخلوط ماسه ۰۶ با سیمان به کمک قالب های فلزی تولید می گردد؛ شکل آن سنتی بوده و معمولاً پرفروش ترین نوع آن کول میله ۷۰ می باشد در داخل هر عدد کول میله دو تسمه فلزی کار شده است که این موضوع سبب مسلح شدن انواع کول چاه می گردد. همچنین ارتفاع هر عدد کول سیمانی از بغل ۲۵ سانتی متر می باشد؛ یعنی هر چهار عدد آن یک متر طول ارتفاع دارد.

مثال)برای چاهی به عمق ۱۵ متر و قطر ۹۰ سانتی متر چند متر کول سیمانی لازم است؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم قطر چاه ۹۰ سانتی متر می باشد؛ پس باید در داخل آن کول سیمانی با قطر ۸۰ سانتی متر کار شود و همچنین برای متراژ طولی آن که  ۱۵ متر است اگر بخواهیم انباری چاه بزنیم باید ۱۳ متر کول میله ۸۰ سفارش بدهید و در غیر این صورت اگر انباری ندارد همان ۱۵ متر کول چاه کافی است. این نکته را نیز باز یادآور می شویم که هر چهار عدد کول سیمانی یک متر طول دارد.

مشاوره رایگان 09121459864

چرا باید از کول انباری در انباره چاه استفاده شود؟

هر چقدر از سطح زمین بسمت داخل زمین؛ خاک را حفر نماییم؛ خاک ریزشی تر می شود و این موضوع سبب می شود تا از کول انباری استفاده نماییم؛ زیرا بعد از تقریبا ۱۰ متر الی ۱۵ متر در شهر تهران به آب می رسیم و باید قبل از این رسیدن به آب کول انباری کارگزاری شود. همچنین در هنگام نشست ساختمان و یا حتی زلزله چاهی که کول گذاری شده باشد مقاومت چند برابری پیدا مینماید.

کول انباری چاه
کول چاه انباری
کول گرد چاه
کول چاه گرد
مشاوره رایگان 09121459864

حفر انباره چاه در چه سایزی استاندارد است؟

بجهت حفر انباری چاه معمولاً پیشنهاد می شود؛ دو متر ارتفاع ؛ دو متر عرض ؛ حفر شود و طول انباری معمولاً متغیر و بسته به تعداد واحد و طبقات ساختمان از بین ۵ الی ۱۵ متر حفر می شود؛ این نوع از حفاری چاه به صورت محرابی یا به صورت چادری می باشد و سبب می شود شکل نهایی چاه از دور مانند یک مخروط با سطح مقطع باشد. 

مشاوره رایگان 09121459864

نحوه چیدمان انواع کول انباری چاه چگونه میباشد؟

کول انباری که شکل آن مانند نان سنگک می باشد در کف چاه چیده میشود؛ معمولا بین ۳ الی ۴ عدد ردیف گذاری می شود و بر روی آن به صورت برعکس دو الی سه عدد از همین مدل کول انباری ۹۰ کارگزاری میشود و می تواند یک عدد دیگر در بالای آن گذاشت تا به سقف و انباری کاملاً بچسبد و سبب محکم شدن سقف چاه شود. این موضوع را آنقدر ادامه می دهیم تا تمام چاه کول گذاری شود.

مدل دوم استفاده از بلوک سیمانی سنگین ۲۰*۲۰*۴۰ می باشد که در کنار دیوار چاه آن را تا  ارتفاع ۱۰۰ الی ۱۲۰ سانت بلوک سیمانی کار میشود و سپس بر روی آن از کول انباری ۹۰ دو تیکه به صورت دو تکه ساخته شده است و مانند ابروی انسان می باشد بر روی بلوک سیمانی چیده میشود و تا ارتفاع سقف چاه این کار ادامه داده میشود

مشاوره رایگان 09121459864

آیا کول های سیمانی در یکدیگر جفت و بست می شوند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر اگر کول های سیمانی به یکدیگر جفت و بست شوند آنگاه آب از چه مکان و محلی می شود در خاک جذب شود و همین علت  کول های سیمانی را به یکدیگر نمیچسبانند و از ملات یا چسب استفاده نمی کنند و درز بین دو که بسیار کم و نازک و درسطح میلیمتر است و اب  به مرور زمان از محفظه خود را خارج کرده و در چاه جذبی جذب میشود.

مشاوره رایگان 09121459864

گلدانی چاه چیست؟

گلدانی چاه به صورت سفالی و یا پلاستیکی تولید میشود و در انتهای کار و در بالای کول میله کاربرد دارد؛ این گلدان ها مانند مخروط می باشد و در  انتها آب را مانند یک قیف به انتهای چاه می ریزد و این موضوع سبب می شود تا این آب با کناره چاه و یا حتی کول های سیمانی برخورد نکند و مستقیم در انتهای چاه فروریزش نماید ؛ استفاده از گلدان در چاه سبب افزایش چندبرابری عمر چاه میشود.

گلدان پلاستیکی بخریم یا گلدان سفالی؟

هیچ تفاوتی بین گلدانی پلاستیکی و گلدانی سفالی نمی باشد و هر دو سبب افزایش عمر چاه می شود؛ اما آن چیزی که سبب استفاده بیشتر و همچنین فروش بیشتر گلدان پلاستیکی نسبت به گلدان سفالی شده است عمر بیشتر گلدان پلاستیکی و همچنین عدم شکستگی در حمل و نقل و همچنین ریزش ساختمان و یا حتی از زلزله می باشد؛ زیرا جنس منعطفی دارد از لحاظ قیمت ؛ قیمت گلدان پلاستیکی تقریباً سه برابر گلدان سفالی می باشد.

مشاوره رایگان 09121459864

بازسازی با بازنگری چاه

در پاسخ این سوال باید بگوییم بله اگر از لحاظ ایمنی مشکلی بابت حفر نداشته باشد؛ تمامی کول های قدیمی شکسته شوند و به بیرون انتقال داده میشوند و سپس انواع کول چاه قابل جاگذاری هستند . معمولاً برای بازسازی از کول دوتیکه گرد استفاده می شود.

مشاوره رایگان 09121459864

تلفظ صحیح کول سیمانی چیست؟

کَوَل سیمانی تلفظ صحیح سازه های بتنی هستند که از مخلوط سیمان ماسه ۰۶ و آب به کمک قالب های فلزی به جهت مقاوم سازی چاه استفاده می شود؛ در اقلیم های دیگر ایران عزیز به نام های گوم چاه و یا کپل سیمانی نیز معروف می باشند.

مشاوره رایگان 09121459864

کاربردهای کول سیمانی به غیر از چاه در کجا میباشد؟

از کول های سیمانی به جهت گلدان نیز استفاده می شود در کنار اتوبان ها و حتی در پروژه های زیباسازی شهرداری از این نوع از کول های سیمانی که معمولاً به صورت دو تکه استفاده می شود و دور درخت قرار می گیرند؛ استفاده می شود همچنین از کول های سیمانی به جهت انتقال آب در داخل قنات ها نیز استفاده میشود.

دور درخت
کول گذاری
مشاوره رایگان 09121459864

فرق بین کول یک تیکه و کول دو تیکه در چیست؟

کول یک تکه که معمولاً در چاههای استفاده می شود که مقاومت بالایی دارند اما کول دو تیکه به جهت چاه های استفاده می شوند در عمق پایین به آب رسیدند و باید از انواع کول چاه دو تیکه استفاده نمایند . در عین حال که کول  گذاری و مقاومت چاه را بیشتر می‌کنند آب را تخلیه کرده و به بیرون با پمپ انتقال دهند؛ این موضوع سبب می شود از کول سیمانی دوتیکه استفاده کرده ؛تا  ضریب امنیت جانی حفر کننده چاه تضمین شود همچنین از کول های دوتیکه برای دور درخت نیز استفاده می شود و دو نیم هلال را به یکدیگر چسبانده و تبدیل به یک دایره گرد دور درخت می شود.

مشاوره رایگان 09121459864

کول چاه با چه سایز از میلگرد حرارتی مسلح میشوند ؟

کول های سیمانی مسلح شده با میلگرد حرارتی معمولاً در ابعاد ۶ یا ۸ می باشد. این میلگرد به صورت خمشی در ابعاد گرد بریده شده و در هر کول دو عدد جایگذاری می شود و از لحاظ قیمت نیز تقریباً قیمت آن دو برابر قیمت کول  سیمانی مسلح شده با تسمه حرارتی می باشد.

مشاوره رایگان 09121459864

آیا لازم است چاه فاضلاب را با کول مسلح شده با میلگرد کول گذاری کنیم؟

خیر لزومی ندارد و هم اینکه از کول مسلح شده با تسمه فلزی استفاده نمایید کافیست. کاربرد میلگرد در انواع کول چاه برای جاهای میباشد؛ که خاک بسیار بسیار ریزشی دارد و یا بار بر روی چاه به صورت نامتوازن می باشد؛ فرض کنید میخواهید چاهی را در عمق ۴ متری حفر نمایید و از بالای آن تریلی رد میشود آنگاه باید از کول مسلح شده با میل گرد حرارتی استفاده نمایید.

مشاوره رایگان 09121459864

نحوه کول گذاری چاه

در ابتدا باید با حفر کننده چاه قرارداد ببندید؛ سپس استوانه ای به قطر ۸۰ سانتی متر حفر نمایید و در داخل آن کول سیمانی با قطر ۷۰ سانتی متر جایگذاری نمایید ارتفاع این حفر استوانه ای بستگی به تعداد طبقات و واحدها دارد و معمولاً بین ۵ تا ۱۵ متر قابل حفر می باشد؛ سپس به سمت چپ یا سمت راست انباره چاه را ۲ متر در ۲ متر و به طول دلخواه بین ۵ تا ۱۵ متر حفر نمایید و در داخل آن کول انباری ۹۰ جایگذاری نمایید؛ در انتها نیز یک عدد گلدانی پلاستیکی به جهت اتمام کار در بالای چاه قرار دهید تا آب به طور مستقیم در پایین ترین نقطه چاه ریزش نماید و در انتها یک عدد درب سیمانی چاه  سایز ۸۰ که از کول سیمانی ۷۰ بزرگتر است استفاده نمایید.

کول بتنی
کول گذاری دو تیکه
کول گذاری چاه
کول گذاری یک تکه
مشاوره رایگان 09121459864

نحوه سفارش

از آنجایی که در مجتمع تولیدی شهر کول انواع کول چاه تولید شده است و همیشه حاضر است می توانید همین حالا به جهت دریافت مشاوره رایگان پیرامون خرید انواع کول سیمانی با ما در ارتباط باشید. ارسال ما معمولاً در کمتر از ۵ ساعت انجام می پذیرد و تسویه بعد از تخلیه بار در پروژه می باشد.

مشاوره رایگان 09121459864

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت قیمت و مشاوره